Szakadékvölgyek

Hidak szakadékvölgye

Valea Podurilor

A Hidak szakadékvölgyét a Középső-Cimbalom és Kis-Cimbalom csúcsokról nyugati irányba lefutó hegyélek fogják közre. Legfelső része kőfolyásos, aztán összeszűkül és szakadékossá válik egészen a Középöv vonaláig. Lejjebb keresztezi még az Alsóövet is, majd beleveszik az erdőségbe. A teljes szakadékvölgy bejárásához alapvető sziklamászó tapasztalat, tériszonymentesség és kedvező időjárás szükséges. A fennálló veszélyek miatt mindenki a saját felelősségére vágjon neki!

Útleírás

Kiindulási bázisunk a Plaiul Foii menedékház. Közvetlenül a ház közelében torkollik a Barcába a Hidak-pataka, ennek völgyében veszi kezdetét jelzetlen ösvényünk (a völgy bejáratát a hegyimentők házától mintegy 30 méterre Zernyest irányába találjuk). A szelíden csordogáló vízfolyást követve erdőben haladunk felfelé. Közben fokozatosan elemelkedünk a völgy aljától, mígnem kiérünk a Hidak-völgyét a Vladuska-völgytől elválasztó Szarka-élre (Muchia Coţofenei). Itt keresztezzük a Szarka-tisztást (Poiana Coţofenei), majd kissé balra tartva tovább kapaszkodunk felfelé a kanyargós erdei ösvényen. Az indulástól számított kb. 2-3 óra után megérkezünk a sziklafal aljába. Itt, kb. 1600 m magasságban ösvényünk kettéágazik (kőrakás jelzi) az Alsóöv bal és jobb oldali ágára. Nekünk egy rövid, 100 méteres szakaszon a bal ágat kell követni. Ezután egy nagyobb kőfolyáson jobbra felmászva, majd törpefenyővel benőtt részeken átverekedve magunkat, mintegy 1665 m magasságban elérjük a Középövet, néhány méterre a Termopüle-átjárótól (Trecătoarea Termopile). E rövid sziklaszoros túloldalán aláereszkedve visszakerülünk a Hidak szakadékvölgyének vonalába. Eddig tartott utunk sziklamászás nélkül leküzdhető szakasza.

A vadregényes szakadékvölgybe feltekintve lenyűgöző látványosságokban gyönyörködhetünk: bal kéz felől a Közép-Cimbalom-csúcsról leszakadó hegyél csipkézett sziklabordái, jobbra pedig az Iker-szirt fala magasodik. A völgyben felfelé három nagyobb sziklafelugrás is utunkat állja. Ezek aránylag könnyű, de meredek mászással küzdhetők le, a kötélbiztosítás nem árt. Elsőként a mintegy 20 m magas „Spirál-szöktető” képez akadályt, melyet a völgy falán kényszerülünk óvatosan kikerülni (a felső részen törpefenyőkbe kapaszkodhatunk). A völgybe egy kisebb, fűvel benőtt pásztán jutunk vissza. Ezután nagyobb sziklarögök mellett haladunk el, majd megérkezünk a szakadékvölgy legnagyobb, 40 m magas szöktetőjéhez. Ezt a völgy jobb oldalán (nekünk bal kéz felől) felmászva kerülhetjük ki. Figyelem, a szikla helyenként omlékony! Az utolsó, 12 m magas felugrás már szabad mászással is leküzdhető. Kissé feljebb, jobb kéz felől torkollik a fővölgybe a szakadékvölgy mellékága, itt találjuk a Hegyes-torony (Turnul Ascuţit) nevű szép sziklatűt. Innen lefelé tekintve a völgy bal (azaz déli) oldalán az Iker-szirt (Colţii Gemeni), felfelé pedig számos mellékvölgyecske, sziklavályú és a köztük meredező megannyi sziklatű alkot pazar díszletet. A völgy északi oldala sem egyhangú, ezen a Középső-Cimbalomról lefutó hegyél tornyai állják a vártát. Az északi gerincig hátralevő utolsó 200 métert egy kőfolyáson tesszük meg. Ajánlatos a sziklák tövében haladni, minél inkább elkerülve a guruló köveket. A gerincre a Hidak völgyének nyergében (2124 m) érünk ki.

Technikai jellemzők

• nehézség: 1B (magyarázat)
  • menetidő: 6 óra
  • szükséges felszerelés: 40 m biztosító kötél

Képanyag

További orientációt segítő fotók találhatók ebben az albumban, illetve ebben a blogban.