A Kis-Királykő

Útleírás

kicsi a bors, de...

A Királykő-vonulatot északkeleti-keleti irányból megközelítő turista/hegymászó első vizuális élménye bizonyosan a Nagy-Királykő északi gerincének meredek letörése, a Királykő tornya. Függőleges mészkőfalai óhatatlanul vonzzák a tekintetet, a tőle keletre eső, alacsonyabb, de meghatározó tömegű hegytömb – a Kis-Királykő – kevésbé jelentősnek tűnhet első látásra. A Zernyest városa fölé emelkedő masszívum északi oldalait sűrű erdők borítják, amelyek látszólag a legmagasabb pontig (1816 m) terjeszkednek – elrejtve minden egyéni jellegzetességét a csúcsnak – pedig a hegység e jól elkülönült része is tartogat meglepetéseket a Királykő csodáit felfedezni vágyó számára.

A Kis-Királykő nyugat felől

Fotó: © Csáki István, 2004

A Kis-Királykő csúcsát övező sűrű erdők és a déli oldal sziklái közt kevés a járható út: jelenleg két, jelzéssel és a nehéz részeken drótkötelekkel ellátott turistaösvény található. Kiindulási bázisunk lehet a Curmătura menedékház vagy Zernyest városa. Mivel ez utóbbi megközelítés jelentősen hosszabb, ezért itt a kényelmesebb lehetőséget vesszük szemügyre.

Elérve a Curmătura menedékházat, az indulás előtti szieszta közben, a ház előtti padokon üldögélve kényelmesen megfigyelhetjük a Kis-Királykő délnyugati oldalát. Ez teljesen más képet mutat, mint a városból látható oldal: változatos, meredek letörésekkel és függőleges sziklafalakkal ellátott hegyfalon kalandozhat a tekintet. A Sárga-fal függőleges, vöröses-sárgás mészkőfala sziklamászók számára kínál izgalmas lehetőségeket. A főcsúcsra innen nem látunk rá. De ha elhatároztuk magunkat arra, hogy megnézzük róla a Barcasági-medencére táruló páratlan panorámát, akkor akár indulhatunk is...

Vegyünk vizet a menedékháznál! Mivel mészkőhegységben járunk, innen többé nem lesz lehetőségünk vízhez jutni. A jelzés közvetlen a ház elől indul, és mivel több irányba tartanak utak, a sokféle jelzés kezdetben mind ugyanoda visz: a Hasadék-nyeregig. Követve a jelzéseket, kezdetben előre haladunk, majd kissé jobbra fordulva, és egy nyílt részen áthaladva meredek terepen folytatjuk utunkat az erdő közt. 15-20 perc múlva (a menedékháztól számolva) elérünk egy áthajló sziklát, itt enyhül az emelkedő, és enyhén balra fordulva a sűrű fenyvesben perceken belül kiérünk a Hasadék-nyereg kilátójához.

Balra a Királykő tornyára vezető gerincet láthatjuk, lábunk előtt meg a Királykő hasadéka ásítozik; messze a távolban északra a Magura-hegy sisakra emlékeztető formája emelkedik a dombok fölé, és jobbra tőlünk a Kis-Királykő sziklás tömbje uralja a látóteret. A hozzá vezető gerincet sűrű törpefenyő-bozót borítja, amely azonban könnyedén leküzdhető, és hamarosan ki is érünk a kék pont jelzést követve a hegység törmeléklejtőire. A felvezető út meredek párkányokon halad, néhol törpefenyővel benőve, majd kb. 15 perc múlva kitett kéményhez érünk, amelyben beépített drótkötelek teszik biztosabbá a haladást. Kezünket is használva a mászáshoz, egy széles párkányra érünk, és előttünk láthatóan körvonalazódni kezd a Kis-Királykő gerince. Mély vízmosások vágódnak be mindkét oldalon a mészkősziklákba, utunk a köztük elhelyezkedő gerinceken-párkányokon visz tovább. Követve a sziklákra festett jelzést és jobbra-balra kerülgetve az akadályokat, átmegyünk kissé az északkeleti oldalba, majd újabb szűk kéményhez érünk, amelyen felmászva egy meredek lejtőt kell harántoznunk, és újabb rövid felmászást követően ki is érünk a tulajdonképpeni gerincre. Téli körülmények közt, kedvezőtlen hóviszonyok esetén kötélbiztosításra is szükségünk lehet.

Mögöttünk teljes szépségében tündököl a Nagy-Királykő északi gerince, alattunk jobbról-balról mélységek ásítoznak. A Curmătura kis színes pontként ragyog a déli részen, északkeletre lent a kanyargó Barca-folyó keskeny szalagja kéklik. Továbbmenve a gerincen – eddig kb. 1½ órát jöttünk a mendékháztól – elérünk egy csúcsot, amelyről megpillantjuk a Kis-Királykő legmagasabb pontján álló kereszteket. Beereszkedünk a fenyőerdőbe, majd egy törpefenyővel és havasi virágokkal benőtt kiterjedt platóra érünk ki. Az ösvény keresztezi a platót, majd újra a fenyőerdőbe érünk, és ezen áthaladva érkezünk napi célunkhoz, a Kis-Királykő csúcsára (1816 m). Elnézve keletre, alattunk csillognak Zernyest tetői, a háttérben a Bucsecs-hegység, délkeletre pedig a Leaota-hegység emelkedik. Közvetlen alattunk dél-délkeletre mélyül be a Zernyesti-szoros (Prăpăstiile Zărneştilor) szakadékrendszere, kissé távolabb a jóval alacsonyabb Tönkös hegység (Munţii Toancheş) kiterjedt erdői és legelői húzódnak. Nyugati irányban óriási falként emelkedik a Nagy-Királykő gerince, melynek kétezres csúcsai lezárják a további láthatárt. Visszafordulva északnak előttünk a kiterjedt Barcasági-medence, és északkeletre a Kárpát-kanyar további hegyein pihen meg a tekintet: Csukás, Nagykőhavas, Keresztényhavas... majd a kört bezárja a Bucsecs-hegység.

Lefele vezető utunkat délre fordulva kezdjük, követve a kék pont jelzést; rövid ereszkedés után az erdőben az út elkanyarodik délnyugatra. 120 méternyi szint megtétele után kikerülünk az eddigi törpefenyő-bozótból, elérjük a fenyves felső határát, és továbbereszkedünk a folyamatosan meredek úton lefele. Mindvégig kilátás nélküli erdőn keresztül vezet át utunk, aztán 30 percnyi haladás után (a csúcstól számolva) ritkul az erdő és kiérünk a Zenóga-rét felső határára. További öt perc menetidő, aztán az enyhe lejtésű havasi legelőn való haladás után elérjük a ZernyestCurmătura menedékház közti, sárga sáv jelzéssel ellátott útvonalat. Itt választhatunk: ha balra megyünk, kb. félórányi út megtétele után újra ott vagyunk a menedékháznál, ha jobbra, akkor 1-1½ órányi könnyű ereszkedés után érünk el a Zernyest-től nem messze található Botorog-kúthoz.